Danske Bank utsåg NComVA till Årets rookie-företag. Dagens uppdrag var att avbilda medietekniker i sin arbetsmiljö – ett stenkast från Campus Norrköping där de tillbringat sin studietid.
Hur gör man då när man ska avbilda tekniker som mestadels sitter framför en datorskärm, kanske med en burk cola inom räckhåll? Medan Lennart Falklöf från LiU Magasin intervjuade killarna vandrade jag runt och sade efter en stund att jag gör fotojobbet fter intervjun under och flyttar då runt killarna i de allmänna utrymmena efterhand att ljuset når olika fönster på byggnaden.
Till en början användes ljuset från fönstren i fikarummet så de fick ta en paus över en kopp kaffe medan jag fotograferade:
Christoffer Carlsson kopplar av
Tobias Åström i fikarummet
Patrik Lundblad under fikapaus
Som synes valde jag att kombinera ”mystisk för- och bakgrundsoskärpa” med knivskarp skärpa på utvalda personer. Kanske är oskärpan mer lockande kika på än de skarpa partierna? Objektivvalet föll på Canon EF 50 mm f/1.2 L och Canon EF 85 mm f/1.2 L II. Dessa öppnades upp nästan helt och hållet och bländaren pendlade mellan extremt stora f/1.6 och f/1.4. Kanske inte det vanligaste inom denna typ av fotografi?
Sedan var det dags för de obligatoriska bilderna med medietekniker i arbete. Känslan av närvaro kändes viktig och vidare bildvinklar fick kombineras med korta avstånd och befintligt ljus. Först ett raktecknande objektiv Canon EF 24 mm f/1.4 L II öppnat till bländare f/1.8 så att bara det viktigaste blev skarpt – alltså ansiktet, skärmen och händerna:
Tobias Åström framför bildskärmen
Nästa bild skulle beskriva känslan av att jobba framför dubbla bildskärmar med arbetskamrater runtomkring. Jag testade först med ett raktecknande Canon EF 14 mm f/2.8 L II på ett kamerahus med fullsensor men det räckte inte riktigt för att få med båda herrarna i bild. Jag bytte därmed till Canon EF 15 mm f/2.8 fisheye och försökte minimera mängden skeva linjer genom att sikta så att viktiga räta linjer löpte mot eller genom centrum av bilden istället för längs kanterna:

Patrik Lundblad under arbete
Dagens mest annorlunda bild blev den på den stora checken från Danske Bank. Jag ville undvika en trist bild rakt framifrån och valde istället att fotografera längs med checken. För att uppnå skärpa hela tvingades jag vinkla skärpeplanet 80 grader så att det nästan hamnade längs med den optiska axeln. Valet av objektiv föll på Canon TS-E 17 mm f/4 L – ett objektiv jag knappaste räknat med att använda när jag först klev in hos NComVA. Notera hur fönstret och krukväxten som ligger till höger om det längsgående skärpeplanet blev riktigt suddiga medan allt av vikt avbildades med skärpa. Tilt/shift-objektiv är tiltat 80 grader men ej shiftat – alltså vinklat 80 grader med ej parallellförskjutet:

Ho Van Quan med checken från Danske Bank
Till sist blev det några mindre viktiga bilder som utfyllnad innan jag åkte hem. Bilder på fokuserade tekniker med intensiva blickar, stirrande in i datorskärmarna. Jag valde Canon EF 200 mm f/2.0 L nästa helt öppet med bländare f/2.2 så att jag kunde plåta på avstånd utan att störa dem i sitt arbete. Alltså kort skärpedjup med ca 10 centimeter djup i nivå med ögonen taget tvärs genom rummet nedan:

Christoffer Carlsson under arbete
Bilden nedan ger ett dokumentärt intryck och är inte en förskönad bild av deras arbetsplats. Ingen vacker avbildning precis och man ser exempelvis störande sladdar och Coca-Cola-flaskor i ett hörn. Dock anar man hur tätt och kreativt de sannolikt jobbar med dialogen hängande i luften.

Arbetsrummet från ovan
Ytterligare ett par bilder togs utomhus med gänget promenerande genom Industrilandskapet där företaget har sina lokaler. Dessa kan ni se på NComVA:s kundsida via Runpix’ hemsida.
// ph